מודל ה-SCAMPER לחשיבה יצירתית
חברת Team Dynamics מפיקה סדנאות מנהלים בשטח וימי פעילות ODT המאפשרים למנהלים להתנסות בטכניקות של דיון קבוצתי ובשימוש בטכניקות של חשיבה יצירתית כגון SCAMPER במשימות מעשיות בשטח.
סקמפר הינה טכניקה המאפשר לך להתניע את היצירתיות שלך, ומסייעת לך להתמודד עם כל אתגר איתואתה מתמודד.
ביסודה, סקמפר הינה רשימה לצרכים כלליים המכילה שאלות שאמורות לעודד רעיונות חדשים- סקמפר היא גם קלה לשימוש וגם מפתיעה בעוצמתה. השיטה נוצרה על ידי בוב אברל (Bob Eberle) בשנות השבעים המוקדמות וללא ספק עמדה במבחן הזמן.
באנגלית SCAMPER הנם ראשי תיבות של מניפולציות שונות אותן אפשר להפעיל על מוצר,שירות או רעיון קיים על מנת לשפר אותו.
סקמפר מבוססת על הרעיון שכל דבר חדש הינו מודיפיקציה של דבר אחר. כל אות ברשימה מייצגת דרך אחרת שבעזרתה ניתן “לשחק” עם התכונות של מה שמאתגר אותך להעלות רעיון חדש.
- S = Substitute – החלף
- C = Combine – שלב\הוסף
- A = Adapt – התאם
- M = Magnify- הגדל
- P = Put to Other Uses – השתמש לצרכים אחרים
- E = Eliminate (or Minify) – צמצם או חסל
- R = Rearrange (or Reverse)- שנה את הסדר או הפוך
על מנת להשתמש בטכניקת ה’סקמפר’, ראשית ציין בצורה ברורה את הבעיה שאתה רוצה לפתור או את הרעיון אותו אתה רוצה לפתח. זה יכול להיות כל דבר: אתגר בחיים האישיים או בעסקים; או אולי מוצר, שירות או תהליך שאותו אתה רוצה לשפר. אחרי שציינת את האתגר, לא נותר אלא לשאול את השאלות לגביו בעזרת רשימת ה’סקמפר’.
שקול, לדוגמא, את הבעיה “כיצד אוכל להגדיל את מכירות העסק שלי?”
בהתבסס על רשימת הסקמפר, להל”ן מספר שאלות אותן ניתן לשאול:
- החלף: “מה אוכל להחליף בתהליך המכירה שלי?”
- שלב: “איך אוכל לשלב מכירות עם פעילויות אחרות של העסק שלי?”
- התאם: “מה אוכל להתאים או להעתיק מתהליך המכירה של עסק אחר לתהליך שלי?”
- הגדל: “מה אוכל להגדיל או על מה אוכל לשים יותר דגש בתהליך המכירה?”
- עשה שימוש אחר: “אילו שימושים אחרים אוכל למצוא למכירות שלי?”
- חסל\צמצם: “מה אוכל לבטל או לפשט בתהליך המכירות שלי?”
- ארגן מחדש: “כיצד אוכל לשנות, לסדר מחדש או להפוך באופן שבו אני מוכר?”
שאלות אלה מכריחות אותך לחשוב בצורה שונה על הבעיה ולבסוף ליצור פתרונות חדשים ומרעננים.


